Cyfrowe jest życie staruszka... Drukuj Email
Wpisany przez S.Z.   
sobota, 26 stycznia 2019 14:48

Cyfrowe jest życie staruszka...

Badania pokazują, że nawet 5 milionów Polaków w wieku 50+ oraz 60+ może być zagrożonych wykluczeniem cyfrowym. Na szczęście młodzi ludzie niemal jednogłośnie deklarują chęć podzielenia się wiedzą o nowych technologiach z bliskimi. Od czego więc zacząć domowe „rodzinne szkolenie” internetowe? Jakich argumentów użyć, aby przekonać rodziców i dziadków, że technologia może poprawić jakość ich życia?


Posługiwanie się komputerem i smartfonem oraz sprawne poruszanie się po internecie pozornie wydają się czymś oczywistym. A jednak badania . mówią coś innego – młodzi ludzie w wieku 15-35 lat uważają, że ich rodzice, teściowe i dziadkowie nie radzą sobie w internetowej rzeczywistości, mają kłopoty nawet z tak prozaicznymi rzeczami jak przelew internetowy czy videorozmowa za pośrednictwem popularnego komunikatora. W czym tkwi problem? Jak pomóc starszym osobom zaprzyjaźnić się z technologią?

Cel pierwszy – oswoić bankowość i zakupy

Osoby starsze doskonale pamiętają czasy PRL, kiedy stali w długich kolejkach, a produkty można było kupić na kartki. Do dziś są przekonani, że aby coś skutecznie załatwić, najlepiej pójść do sklepu lub banku osobiście. Jednocześnie, czują lęk przed „klikaniem” i boją się paść ofiarą internetowych naciągaczy.
Od czego zacząć „domowego szkolenie”? Przedstawmy rodzicom i dziadkom korzyści płynące z bankowości internetowej i zakupów w sieci np. można zaoszczędzić sporo czasu, nie trzeba nosić ciężkich siatek z zakupami, w razie choroby lub trudności z poruszaniem kurier dostarczy towar bezpośrednio do domu. Następnie warto wspólnie przestudiować dedykowane strony bankowości internetowej, pokazać jak wykonać przelew lub sprawdzić saldo konta. Przy rozpoczęciu przygody związanej z zakupami w sieci, dobrze jest zaznajomić starsze osoby z procedurą wykonywania bezpiecznych przelewów i zachowaniem rozwagi w kwestii wybierania odpowiednich sklepów oraz aukcji internetowych. Kolejnym krokiem są media społecznościowe. Aby przybliżyć seniorom tajniki komunikowania się poprzez internet, można przygotować dla nich krótki, prosty poradnik, jak korzystać z popularnych komunikatorów. Upewnijmy się też, czy bliscy mają sprawny sprzęt komputerowy i niezbędne akcesoria ułatwiające użytkowanie komputera. Odpowiednia bezprzewodowa klawiatura w komplecie z myszką, podkładka z podporą na nadgarstek to na pewno dobry wybór na potrzeby początkującego internauty. Wiele firm oferuje takie zestawy np. Hama

Cel drugi – zyskać wygodę w płaceniu rachunków i kontaktów z urzędami

Starsze osoby z wiekiem mogą mieć tendencje do zapominania lub gubienia rzeczy. Niejednokrotnie możemy zostać proszeni o pomoc w odszukaniu zagubionych rachunków, faktur lub umów. Seniorzy cenią sobie papierowe wersje dokumentów w myśl zasady, że to, co napisane na papierze, jest wiążące.
Zaczynając „domowe szkolenie” naszych najbliższych wyjaśnijmy, że dokumenty w formie cyfrowej wcale nie utrudniają, a nawet często ułatwiają nam codzienne życie. Zamiast szukać papierowych rachunków możemy w każdej chwili do nich wrócić, jeśli są wysyłane na e-maila lub dostępne po zalogowaniu się na stronę firmy telekomunikacyjnej czy dostawcy mediów. Następnie spróbujmy pokazać seniorom jak korzystać z tych serwisów przeznaczonych dla klientów. Przeważnie są one bardzo intuicyjne i opatrzone wieloma wyjaśnieniami. Jeśli jednak bliscy preferują kontaktem z „żywym” człowiekiem, można nauczyć ich korzystania z komunikatorów i wideo czatów wbudowanych w strony (tutaj przydadzą się słuchawki z mikrofonem dowolnej firmy np. Hama). Podobnie wygląda kwestia corocznego rozliczenia zeznania podatkowego. Obecnie najpopularniejszą formą składania tego typu dokumentów jest wizyta w urzędzie lub wysyłka za pośrednictwem poczty. Chcąc uniknąć wielogodzinnych kolejek w urzędach, możemy z powodzeniem wypełnić PIT w domu online. Kilkakrotnie powtórzona procedura pozwoli seniorom oswoić się z nowymi narzędziami, a nam oszczędzi dodatkowego stresu. Kolejnym tematem są elektroniczne zapisy do przychodni. Coraz więcej przychodni proponuje łatwy i szybki dostęp do specjalistów, a także bezproblemowy wgląd do wyników badań, kalendarza kolejnych wizyt czy też możliwości umówienia się ad hoc bez potrzeby dzwonienia do przychodni. Jeśli uda nam się namówić seniorów do skorzystania z takich udogodnień, na pewno ułatwi im to codzienne życie.

Cel trzeci – zwiększyć aktywność seniorów poprzez dostęp do kultury

Osoby starsze nie muszą spędzać czasu wolnego np. głównie w domu przed telewizorem. W miastach organizowanych jest wiele bezpłatnych wydarzeń i akcji np. warsztaty dla seniorów, darmowe koncerty i wydarzenia kulturalne, spotkania autorskie w bibliotece ze znanymi pisarzami. Nie wymagają one wkładu finansowego. Trzeba jednak wiedzieć, że mają miejsce i śmiało można skorzystać z takiej oferty. Bardzo często jednak, ze względu na słabą znajomość technologii, wiele takich informacji nie dociera do osób starszych.
Od czego zacząć „domowego szkolenie”? Od pokazania jak wiele informacji o wydarzeniach można szybko znaleźć w sieci na różnych dedykowanych stronach. Większość teatrów, kin, klubokawiarni, klubów seniora, pływalni, siłowni czy bibliotek oferuje możliwość zapisania się bazy newsletterowej. Jeśli zaproponujemy i zapoznamy seniorów z taką możliwością, istnieje duża szansa, że rodzice, dziadkowie lub teściowie nie przegapią ciekawych propozycji. Ma to na celu nie tylko ponowną socjalizację z osobami w podobnym wieku, ale też pomoc w odnalezieniu sensu życia na emeryturze. W latach 2009-2015 niecałe 20 proc. osób w wieku 55 – 65 lat kilkukrotnie w ciągu miesiąca korzystało z oferty kulturalnej dostępnej w swoim miejscu zamieszkania (wynik pośredni na podstawie badań przeprowadzonych Kancelarię Senatu oraz Biuro Analiz i Dokumentacji w 2015 r . Świadczyć to może o potencjale jak i chęci starszych osób do częstszego uczestniczenia w wydarzeniach kulturalnych. Zapisanie się do odpowiednich dla ich zainteresowań newsletterów, nabycie kart członkowskich na pewno poszerzy horyzonty oraz ubarwi codzienność poprzez bardziej świadome uczestniczenie w życiu kulturalnym i sportowym.
Wykluczenie cyfrowe, jak i społeczne, nie musi stać się częścią życia naszych najbliższych. Wiele zależy od podejścia młodszych pokoleń – czy chcemy i potrafimy nauczyć starsze osoby korzystania z komputerów i internetu. Wprowadzając rodziców lub dziadków do cyfrowego świata, warto zadbać o ich komfort, wygodę i bezpieczeństwo, tak by zrozumieli i pokochali świat szybkiego dostępu do informacji. A może dzięki naszym staraniom okaże się, że są nieodkrytymi talentami artystycznymi lub pisarskimi, rozpoczynając np. pisanie bloga?

ps. Babcia Polka oferuje swoje łamy dla seniorów. Mamy dla Was wspaniałę zakładkę "Dziadkowie wspopminają". Skorzystajcie. Pomożemy radą co i jak pisać, dokonamy adjustacju Waszych tekstów i po prostu przekażemy Wasze wspomnienia wielu Waszym rówieśnikom. nasz adres Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. Zapraszamy do współpracy. "Szanujmy wspomnienia, nauczmy się je cenić..." jak śpiewali Skaldowie

Źródło: http://www.egospodarka.pl/148932,Kogo-dotyka-wykluczenie-cyfrowe,1,12,1.html

Źródło: https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatopracowania/133/plik/ot-637_internet.pdf

/źródło - /