Czym są przekładnie kierownicze?
Wpisany przez W.P.   
środa, 21 października 2020 12:35

Czym są przekładnie kierownicze?

Podstawowym elementem każdego pojazdu jest układ kierowniczy, który umożliwia swobodne wykonywanie manewrów przez pojazd. Ich najważniejszym zadaniem jest koordynowanie dynamiki zarówno w trakcie jazdy, jak i parkowania.

Podstawowym elementem każdego pojazdu jest układ kierowniczy, który umożliwia swobodne wykonywanie manewrów przez pojazd. Ich najważniejszym zadaniem jest koordynowanie dynamiki zarówno w trakcie jazdy, jak i parkowania. Każdy producent aut wykonuje różnego rodzaje modele, które wymagają innego rodzaju przekładni kierowniczej. Bardzo ważną cechą jest kompatybilność między kołami a kierownicą pojazdu. Wyróżnia się kilka rodzajów przekładni kierowniczych – ślimakowe i globoidalne, zębatkowe, śrubowe. Czym one się różnią? Dlaczego one mogą ulegać usterkom? Przekonasz się po przeczytaniu naszego krótkiego wpisu.

Rodzaje przekładni kierowniczych

Tak jak wspominaliśmy na początku, wyróżniamy kilka rodzajów przekładni kierowniczych. Ich zróżnicowanie wynika ze specyfiki modelu auta. Przedstawimy Ci ich krótką charakterystykę:

  • Przekładnie zębatkowe – jedne z najpowszechniej stosowanych przekładni w produkcji pojazdów. Maglownica działa na mechanizmach imitujących ząbki. Działanie jest bardzo proste – przy obrocie następuje ruch zębatek. Nic dziwnego, że są bardzo popularne wśród producentów aut – wielu kierowców nie skarży się na uczucie dyskomfortu w trakcie prowadzenia.
  • Przekładnie śrubowe – ten typ przekładni ma zbliżony mechanizm działania do przekładni ślimakowych. Niemniej jednak, mają one bardzo małe możliwości wykonywania ruchu obrotowego – z racji tej wykorzystuje się produkty śrubowo-kulkowe. Ten typ przekładni jest spotykany bardzo rzadko we współczesnych autach, ze względu na ograniczone pole manewru i możliwości oraz wyparcie przez wcześniej wspomniane przekładnie zębatkowe. Jeżeli miałyby dzisiaj wystąpić to wyłącznie w pojazdach cięższych jak ciągniki lub traktory.
  • Przekładnie ślimakowe/globoidalne – najczęściej spotykane są w pojazdach cięższych np. w ciężarówkach. Przekładnia składa się z tzw. “ślimaka”, który wchodzi w ruch z ślimacznicą, która skutecznie pomaga koordynować całą jazdę.

Dlaczego przekładnie kierownicze ulegają zniszczeniu?

Zepsuta przekładnia kierownicza wydaje bardzo specyficzny dźwięk w postaci stukania i odczuwalnego dyskomfortu w trakcie prowadzenia samochodu. Wtedy należy jak najszybciej udać się do najbliższego warsztatu samochodu w celu zgłoszenia usterki. Powodem zepsucia się przekładni może być wiele. Należy zacząć od najpopularniejszego czynnika – przedostające się z zewnątrz pyłki lub woda, które przyczyniają się do powstawania rdzy. Następnym bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na stan przekładni kierowniczej są niedopatrzenia w układzie mechanicznym samochodu – np. poluzowanie układu kierowniczego, nieregularne kontrolowanie stanu pojazdu. Czasami zdarza się, że niektóre pojazdy mają wbudowane wadliwe przekładnie kierownicze. Wtedy najlepiej przeanalizować sytuację z pobliskim warsztatem samochodowym.

Jakie są koszty naprawy przekładni?

Bardzo trudno jest stwierdzić ile kosztuje naprawa przekładni samochodu. Powód jest bardzo oczywisty – wszystko zależy od modelu samochodu i rodzaju przekładni. Podejmując się naprawy zawsze należy zapytać pracowników autoryzowanego warsztatu o koszty związane z naprawą.

Artykuł powstał we współpracy z: https://przekladnie.mielec.pl/

/fot.Pixabay/

 

Poprawiony: środa, 21 października 2020 12:46