E-hulajnogami po ścieżkach rowerowych – sprawdź, czy znasz nowe przepisy
Wpisany przez S.Z.   
niedziela, 27 czerwca 2021 09:31

E-hulajnogami po ścieżkach rowerowych – sprawdź, czy znasz nowe przepisy

Lato w pełni, ogródki knajpiane już otwarte. Wysokie temperatury zniechęcają do dusznych autobusów i tramwajów, ale dotrzeć na spotkanie jakoś trzeba. Wtedy bardzo często z pomocą są hulajnogi elektryczne. Nie wszyscy wiedzą, że na wiosnę wprowadzono nowe przepisy. Sprawdź, czy wiesz, jak bezpiecznie i zgodnie z prawem korzystać z hulajnóg.

 

Hulajnogi elektryczne stają się coraz popularniejsze. Mieszkańcy większych miast zdążyli się już do ich obecności przyzwyczaić, przede wszystkim dzięki jednośladom na wynajem. Teraz pojawiają się też w mniejszych miejscowościach. Można nimi szybko i łatwo dojechać na umówione spotkanie nie ryzykując trudnych do zniesienia chwil w dusznym transporcie publicznym. Na hulajnodze nie trzeba mieć założonej maseczki, co przy temperaturach nierzadko przekraczających 25 stopni jest nie lada wytchnieniem.

Do niedawna korzystanie z e-hulajnóg nie było regulowane prawnie. Można było je w zasadzie wszędzie spotkać i pewnie niejeden pieszy przestraszył się, gdy przemknęły obok niego na chodniku. Te czasy już za nami, teraz jeżdżący na e-hulajnogach będą musieli się stosować do odpowiednich przepisów. Niektórzy o ich istnieniu przekonali się w bolesny sposób, kiedy policja lub straż miejska wręczyła im mandaty, warto więc wiedzieć, co można, a czego nie.

Po ścieżkach i z ograniczoną prędkością

Nowe przepisy weszły w życie tej wiosny. Możemy z nich dowiedzieć się kto może być kierowcą hulajnogi, jakie dokument potwierdzające uprawnienia są konieczne, gdzie można przemieszczać się takim jednośladem i z jaką maksymalną prędkością oraz w jakich miejscach można zaparkować pojazd.

Hulajnogi elektryczne mogą poruszać się tylko po ścieżce dla rowerów nie szybciej niż 20 km/h. W sytuacji, gdy nie ma drogi rowerowej, kierowca hulajnogi elektrycznej musi korzystać z jezdni. Koniec z jazdą po chodniku.

Dobrze, że zasady się pojawiły, bo podstawową zasadą ruchu powinno być bezpieczeństwo wszystkich jego użytkowników. Na rynku jest wiele modeli, które mogą rozwijać prędkość o wiele większą niż 20 km/h – takie pojazdy są za szybkie i powinny być traktowane jako motocykle- komentuje Tomasz Przygucki, właściciel TrybEco, łódzkiego producenta elektrycznych hulajnóg i rowerów hybrydowych, który uczestniczył w konsultacjach nowych przepisów.

Dokumenty i parkowanie

Kto będzie mógł przemieszczać się e-hulajnogami? Osoby powyżej 18 roku życia nie są objęte żadnymi ograniczeniami i nie będą potrzebowały żadnych dokumentów, jednak nastolatki do 18 roku życia już muszą mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dzieci poniżej 10 roku życia będą miały możliwość poruszania się jedynie w pobliżu miejsca zamieszkania, po drogach niepublicznych i wyłącznie za zgodą rodziców.

Dzieci poniżej 10 roku życia nie będą mogły jeździć po mieście nawet pod okiem rodziców. Złamanie tego zakazu będzie się wiązało z mandatem dla dorosłych – mówi Przygucki.

Nowe przepisy mówią też, w jaki sposób trzeba zaparkować e-hulajnogi.

Zgodnie z nowo obowiązującym prawem, hulajnogi mają być parkowane jak najbliżej krawędzi chodnika, jeśli nie ma przeznaczonych do tego miejsc. Za nieprawidłowe parkowanie będzie odpowiadać właściciel pojazdu - wyjaśnia Przygucki. - Takie rozwiązanie może zachęcić właścicieli pojazdów do inwestowania w parkingi i stacje ładowania - dodaje właściciel TrybEco.

Jednoślady jako idealny transport podczas pandemii

W okresie letnim coraz więcej Polaków rezygnują z innych środków transportu i wybiera jednoślady. Miłośnicy dwóch kółek mogą szybciej dotrzeć do pracy, a przy tym spędzić aktywnie wolny czas. Oprócz walorów fizycznych, hulajnogi i rowery umożliwiają zachowanie dystansu społecznego, co miało znaczenie podczas pandemii. W czasie ograniczeń spowodowanych pandemią, ludzie rzadziej korzystali z transportu publicznego i przesiadali się na rower czy hulajnogę. Teraz atrakcyjne jest to, że na rowerze ani hulajnodze nie trzeba mieć maski, co przy wysokich temperaturach jest dużą ulgą.


 

TrybEco to polska marka rowerów i skuterów elektrycznych, stworzona z pasji i doświadczenia Wierzymy w odpowiedzialność za miejsce, w którym żyjemy. Chcemy żyć czyściej, prościej i spokojniej. Cenimy ekologię i oszczędności. Rowery hybrydowe TrybEco - dzięki innowacyjnej baterii w piaście - wyglądają i jeżdżą jak trady-cyjne, ale jeśli mamy potrzebę, możemy włączyć wspomaganie elektryczne. Liczy się dla nas oryginalny design, a w kwestii jakości nie akceptujemy kompromisów. Nasze produkty posiadają wszelkie niezbędne certyfikaty, homologację europejską (EEC), Pedelec (EN15194) i są zgodne z unijnymi wymogami. TrybEco to największa na rynku oferta rowerów elektrycznych składanych. Skutery elektryczne TrybEco to doskonale przemyślane pojazdy o wyjątkowym wzornictwie. Stanowią one wyjątkową alternatywę dla transportu miejskiego.

/źródło - /fot. S.Zubczewski/

Poprawiony: niedziela, 27 czerwca 2021 09:48