Rowerem przez Polskę |
Wpisany przez S.Z. |
sobota, 24 lipca 2021 09:57 |
Rowerem przez PolskęJak bezpiecznie spędzić urlop w miejscowościach wypoczynkowych poruszając się na dwóch kółkach?
Sezon wakacyjny to okres dużego natężenia ruchu w miejscowościach popularnych wśród turystów. Niejednokrotnie zdarza się, że w jednym miejscu spotykają się szlaki piesze, rowerowe i drogi dla samochodów. Jak bezpiecznie poruszać się w takich okolicznościach? Jest kilka ważnych zasad, o których należy pamiętać zawsze, czyli także na urlopie – przypomina Michał Zieliński, współorganizator kampanii „Czas na bezpieczny rower”. Gdybym miał wybrać najważniejszą, powiedziałbym: zawsze patrz na znaki. W zależności od tego, w jaki sposób oznakowany jest dany odcinek drogi, takie prawa i obowiązki mają poszczególni uczestnicy ruchu. Przypominamy symbolikę najważniejszych znaków i kluczowe dla bezpieczeństwa zasady! Tylko dla rowerzystów? Droga dla rowerówOdcinek drogi, oznaczony znakiem nakazu C-13 (droga dla rowerów – biały rower na tle niebieskiego koła), zgodnie z kodeksem drogowym oznacza obowiązek zjechania z jezdni i poruszania się wyłącznie po wydzielonej drodze dla rowerów, jeśli jest ona wyznaczona w kierunku, w którym porusza się lub zamierza skręcić rowerzysta. Zapis art. 33 Prawa o ruchu drogowym powszechnie interpretuje się jako nakaz poruszania się rowerzystów drogą dla rowerów, jeśli jest ona zlokalizowana po prawej stronie drogi dwukierunkowej. Obowiązek jazdy drogą dla rowerów zlokalizowaną po lewej stronie drogi ma miejsce wtedy, gdy przy jezdni ustawiony jest znak zakazu B-9 (zakaz wjazdu rowerów – czarny rower na tle białego koła z czerwoną obwódką). Symbioza, czyli droga dla pieszych i rowerówJest oznakowana jako kompilacja znaków nakazu C-13 (droga dla rowerów – biały rower na tle niebieskiego koła) oraz C-16 (droga dla pieszych – piesi na tle niebieskiego koła), przy czym owa kompilacja występuje w dwóch wariantach, z którymi związane są nieco odmienne zasady ruchu. Kompilacja z podziałem pionowym oznacza obowiązek korzystania przez rowerzystę z wydzielonej części drogi dla pieszych i rowerów, po stronie wskazanej na znaku (znak roweru po prawej lub lewej stronie). To samo dotyczy pieszych. Na obszarze drogi dla pieszych i rowerów rowerzyści mają obowiązek ustępowania pierwszeństwa pieszym. Co więcej na drodze takiej nie wyznacza się przejść dla pieszych przez strefę dla rowerów. Są zobowiązani do zachowania ostrożności, ale mają pierwszeństwo przed rowerzystami. Na wyznaczonej dla rowerzystów części drogi dla pieszych i rowerów obowiązują wszystkie pozostałe zasady ruchu drogowego (ruch prawostronny, zasady zachowania bezpieczeństwa przy wyprzedzaniu, zakaz wchodzenia bezpośrednio przed jadące pojazdy itp.). Kompilacja z podziałem poziomym oznacza natomiast odcinek drogi dla pieszych i rowerów, na którym nie wyznaczono odrębnych stref poruszania się dla pieszych i rowerzystów. W praktyce oznacza to, że piesi mają możliwość korzystania z całej szerokości drogi dla pieszych i rowerów. Rowerzyści są zobowiązani do ustępowania pierwszeństwa pieszym. Rowerzystów obowiązują pozostałe zasady ruchu drogowego (ruch prawostronny, zasady zachowania bezpieczeństwa przy wyprzedzaniu, zakaz wchodzenia bezpośrednio przed jadące pojazdy itp.). Wyjątkowe zasady w strefie zamieszkaniaNiektóre odcinki dróg dla pieszych i rowerów oznaczone są znakami informacyjnymi D-40 (strefa zamieszkania – białe postaci, auto, budynek na prostokątnym niebieskim tle). Ma to miejsce często na obszarach o szczególnie dużym natężeniu ruchu pieszych, na przykład na nadrzecznych lub nadmorskich bulwarach i promenadach. Nawet jeśli na danym obszarze znaki poziome wyznaczają sugerowane strefy poruszania się rowerzystów, obowiązują na nim szczególne zasady ruchu drogowego. Rowerem po chodniku – gdzie, jak i kiedy?Prawo o ruchu drogowym co do zasady wyklucza możliwość jazdy rowerem po chodniku. Rowerzysta zobowiązany jest w pierwszej kolejności do korzystania z drogi dla rowerów lub jezdni. Od tej zasady istnieją tylko trzy wyjątki. Można jechać rowerem po chodniku, jeżeli: Uwaga, niebezpieczeństwo! Używanie sygnałów dźwiękowychZgodnie z przepisami każdy rower powinien być wyposażony w dzwonek. Prawo o ruchu drogowym określa jednak dość precyzyjnie zasady używania sygnałów dźwiękowych: można ich używać tylko wtedy, gdy zachodzi konieczność ostrzeżenia o niebezpieczeństwie. (Art. 29. PoRD). Czyli kiedy dokładnie? Nowe przepisy o przejazdach rowerowych i przejściach dla pieszychOd 1 czerwca br. obowiązują nowe zasady regulujące ruch w pobliżu przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych. Do obowiązującej wcześniej zasady, że pojazdy – a więc także rowery – znajdujące się na drodze mają obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszym przechodzącym przez przejście lub rowerzystom przez nie przejeżdżającym, dodano zapis mówiący o tym, że pierwszeństwo mają również piesi wchodzący na przejście lub rowerzyści na nie wjeżdżający (z zasady tej wyłączono przejścia i przejazdy przez torowiska tramwajowe). Cel zmian? Zmuszenie kierujących pojazdami do zmniejszenia prędkości w okolicy przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów oraz baczniejszego obserwowania okolic tych miejsc. Z badań wynikało bowiem, że w niektórych miejscach w pobliżu przejść dla pieszych prędkość znacząco przekracza nawet 80 proc. kierowców. W nowych przepisach doprecyzowano również zakaz przechodzenia przez jezdnię pieszych trzymających w rękach telefony lub inne urządzenia elektroniczne w sposób ograniczający możliwość obserwacji sytuacji na drodze, torowisku lub przejściu dla pieszych. Przejścia dla pieszych przez drogi dla rowerów z nowym oznakowaniemNa drogach dla rowerów obowiązują podobne zasady ruchu pieszych jak w przypadku przechodzenia przez nich przez jezdnię: rowerzyści są zobowiązani do ustąpienia pierwszeństwa pieszym przechodzącym przez przejście na drodze dla rowerów. Reguły te wprowadzają pojęcie tzw. przejścia sugerowanego, tzn. niewymagającego szczegółowego oznakowania, ale wyodrębnionego za pomocą rozwiązania infrastrukturalnego, np. obniżonych krawężników, zastosowania innej nawierzchni lub jej barwy, oznaczenia ostrzeżeniami dla niewidomych itp. Wbrew pozorom przepisów regulujących poruszanie się na rowerze nie jest tak dużo, by nie można ich było ze zrozumieniem przeczytać i zapamiętać. W ramach naszej kampanii staramy się przypominać te kluczowe, dzięki którym bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego poprawia się. Badania od lat wskazują, że właśnie nieznajomość przepisów jest jedną z najczęstszych przyczyn kolizji z udziałem rowerzystów – podsumowuje Michał Zieliński. Kampanię wspierają Fundacje Ander i Frankor. Partnerem akcji jest organizator cyklu wydarzeń Bike Expo. Przyświeca im wspólny cel, jakim jest poprawa poziomu bezpieczeństwa rowerzystów na polskich drogach. *** /źródło - / |
Poprawiony: sobota, 24 lipca 2021 10:17 |